25 اسفند 1395

هفت سين

« هفت سین »

هفت سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز می‌‌آرایند. این هفت قلم «سین» می‌توانند هر چیزی با آوای آغازین «سین» باشند (نمادی از «سپنتا»).

عدد هفت در فرهنگ ملل مختلف:

 فلسفه هفت سین چیست؟ به طور مقدمه باید دانست که عدد "هفت" نزد ایرانیان قدیم مقدس بود و به خاطر ستارگان هفتگانه یعنی « زهره ، مشتری ، عطارد ، زحل ، مریخ ، زمین و خورشید » عدد هفت را گرامی می داشتند. نیاکان ما که زرتشتی بودند ، اعتقاد داشتند که عقل مقدس یعنی " اهورامزدا " که به او "سپند مینو" نیز می گفتند ، شش وزیر بزرگ به نام "امشاسپندان" دارد که یعنی مقدسان جاویدان و این شش امشاسپند با "سپندمینو" تشکیل (هفت سپند) می دهند.

علت این که هفت سین به راستی هفت سین است ، اشاره به هفت "امشاسپند" است و چون کلمه "سپند" با سین شروع می شده ، روی این اصل به علامت آن هفت مقدس جاودانی ، چیزهائی در نظر گرفته شده که هم با حرف سین شروع شده باشند و هم مورد استفاده مثبت بشر واقع شوند.

عدد هفت در قدیم : مردم بابل عدد هفت را مقدس می شمردند ، طبقات آسمان و زمین و سیارات هفت بوده است ، ایام هفته هفت روز است.

هفت از نظر مذاهب: به عقیده هندیها در آئین برهما انسان هفت بار می میرد .

عروس و داماد باید هفت قدم به اتفاق هم بردارند. هفت قدم جلو رفته و قسم می خورند ، در آئین زرتشت هفت فرشته مقرب وجود دارد. در تورات مذکور است که هفت نر و ماده را با خود برگیر تا نسلی بر جهان بماند.

هفت در آئین مسیح : هفت معجزه ، از 33 معجزه را مسیح در انجیل ذکر کرده است ، در انجیل از هفت روح پلید صحبت شده است ، به نظر فرقه کاتولیک ، هفت نوع شادی و هفت غسل تعمید وجود دارد.

 

 

هفت در اسلام: آسمان هفت طبقه دارد . فرعون در خواب هفت گاو چاق و هفت گاو لاغر را دید که گفتند هفت سال خشکسالی و هفت سال فراوانی می شود. جهنم هفت طبقه دارد . گناهان اصلی هفت عدد است . پیش از اسلام در بین اعراب ، هفت بار طواف دور کعبه مرسوم بوده و در سنت اسلامی نیز چنین است . هفت نفر قاری قرآن معروف بودند ، هفت بار شستن اشیاء ناپاک و قرار گرفتن هفت عضو بدن هنگام نماز نیز مذکور است .

هفت در تصوف : هفت وادی سلوک در تصوف معروف است 1) طلب ، 2)عشق ، 3)معرفت ، 4) استغنا ، 5)توحید ، 6) حیرت ، 7)فنا ، مولوی می گوید:

هفت شهر عشق را عطار گشت             ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

هفت در تاریخ : همراهان داریوش با خود او هفت نفر بودند، در نقش رستم در بالای آرامگاه داریوش ، هفت نقش ملاحظه می شود . جنگهای هفت ساله در زمان لوئی 11 واقع شد. اژدهای هفت سر معروف است . هفت پسر گشتاسب به هفت راهزن تبدیل شدند و هفت خوان رستم و اسفندیار معروف است.

معابد هفت طبقه: در بابل و آشور هر معبدی هفت طبقه داشت و هر طبقه به نام یکی از سیارات و هفت رنگ بود (سرخ ، سیمین، سفید، سیاه، ارغوانی، آبی و سبز). حصار اکباتان هفت دیوار داشت و آرامگاه کورش هفت پله دارد.

 

سفره هفت سین:

 در کشورهای مختلف هفت سین‌های متفاوتی پهن می‌شود، حتی در برخی از نقاط ایران و دیگر کشورها به جای هفت سین، هفت شین پهن می‌کنند، سفره هفت سینی که امروزه بیشتر مرسوم است داری هفت مورد از چیزهای مانند:

        ·          سبزه : نماد خرمی و نو زیستی

·          سرکه : نماد شادی ( میوه درخت تاک در ایران میوه شادی خوانده میشد )

·          سمنو : نماد خیر و برکت

·          سیب : نماد مهر و مهرورزی

·          ســیر : نگهبان سفره ( در اکثر فرهنگ های آریائی برای سیر نقش محافظت کننده از شر قائل بودند )

·          سماق: نماد مزه زندگی

·          سنجد : نماد حیات و بزر حیات

·          سپـند :  (اسفند)

در سفره مرسوم است، میوه، گل، شیرینی‌های سنتی، ماهی قرمز، سبزی خوردن، کتاب آسمانی، دیوان شاعران و آینه، قرار دهند.

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

15 اسفند 1395

روز درختکاري

 
 

15 اسفند روز درختکاری

در ایران، روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند “روز ‌درختکاری‌” است.

 

تاریخچه روز درختکاری

روز درختکاری  ابتدا در سال 1872 و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ 10 آوریل (21 فروردین)، توسط فردی به نام J.Sterling Morton برگزار شد و گفته می شود که در آن روز بیش از 1 میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

امروزه بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری را محترم شمرده و در این روز به کاشتن درخت ها و نهال های متفاوت اقدام می کنند. البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای هر کشور متفاوت است و بیشتر سعی می کنند تا در موقعی از سال این کار را انجام دهند که درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد. برای مثال می توان به کشور هایی مانند آلمان، مصر، پاکستان، مکزیک اشاره کرد که روز درختکاری به ترتیب در روزهای 5 اردیبهشت، 26 بهمن، 27 مرداد و دومین پنجشنبه از ماه جولای است.

 
 

روز درختکاری در ایران

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.

  در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید.

 

 

 

 اهمیت درختکاری در اسلام

در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند. حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد.

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود». نیز در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: “حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید”. و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.

 

مطالب یاد شده به روشنی، وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، خصوصاً جنگل ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می کند

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

10 اسفند 1395

مروري بر زندگينامه پروين اعتصامي

 

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در 25 اسفند 1285 خورشیدی برابر با 17 مارس 1907 میلادی در شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دورهٔ قاجار بود و در آن زمان ماهنامه ادبی «بهار» را منتشر می کرد. مادرش اختر فتوحی فرزند میرزا عبدالحسین ملقب به مُقدّم العِداله و متخلص به "شوری"از واپسین شاعران دوره قاجار، اهل تبریز وآذربایجانی بود.

وی تنها دختر خانواده بود و چهار برادر داشت. در سال هزار و دویست و نود و یک در حالی که کودکی بیش نبود با خانواده به تهران آمد. از این رو پروین از کودکی با مشروطه خواهان و چهره های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و از استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت. در دوران کودکی، زبان های فارسی و عربی را زیر نظر معلمان خصوصی در منزل آموخت.پایان نامهٔ تحصیلی خود را از مدرسهٔ آمریکایی تهران گرفت و در همانجا شروع به تدریس کرد.

نوزده تیر ماه 1313 با پسر عموی پدرش فضل الله همایون فال ازدواج کرد و چهار ماه پس از عقد ازدواج به کرمانشاه، خانه شوهر رفت. پیوند زناشویی وی با پسر عمویش که رئیس شهربانی کرمانشاه بود و اخلاقی نظامی داشت و با روحیات شاعرانه پروین سازگار نبود بیش از دو و نیم ماه دوام نداشت.

وی پس از جدایی از همسر، مدتی کتابدار کتابخانهٔ دانشسرای عالی بود. دیوان اشعار وی بالغ بر 2500 بیت است. وی در  پانزدهم فروردین 1320 شمسی به علت ابتلا به حصبه درگذشت و در حرم فاطمه معصومه در قم در مقبرهٔ خانوادگی به خاک سپرده شد.

شعری که بر روی سنگ مزارش نوشته شده:

اینکه خاک سیهش بالین است                     اختر چرخ ادب پروین است
گر چه جز تلخی ز ایام ندید                       هر چه خواهی سخنش شیرین است
   صاحب آنهمه گفتار امروز                             سائل فاتحه و یاسین است
   دوستان به که ز وی یاد کنند                     دل بی دوست دلی غمگین است
   خاک در دیده بسی جان فرساست                سنگ بر سینه بسی سنگین است
   بیند این بستر و عبرت گیرد                     هر که را چشم حقیقت بین است
   هر که باشی و ز هر جا برسی                       آخرین منزل هستی این است
   آدمی هر چه توانگر باشد                       چون بدین نقطه رسید مسکین است
   اندر آنجا که قضا حمله کند                          چاره تسلیم و ادب تمکین است
   زادن و کشتن و پنهان کردن                          دهر را رسم و ره دیرین است
   خرم آنکس که در این محنت گاه                      خاطری را سبب تسکین است

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

16 اسفند 1394

بهترین رمان ادبی سال 1385

بهترین رمان ادبی سال 1385

 رمان "شطرنج با ماشین قیامت "نوشته حبیب احمد زاده

شطرنج

خلاصه رمان :

 شخصیت اصلی داستان «شطرنج با ماشین قیامت» رزمنده بسیجی جوانی است كه طی عملیاتی محرمانه پیرامون یافتن محل استقرار رادار فرانسوی سامبلین، با افراد و شخصیت‌هایی درگیر می‌شود كه به واسطه هم‌رزمش پرویز با آن‌ها آشنا شده است.

 

 این شخصیت‌ها در قالب یك مهندس بازنشسته پالایشگاه نفت كه به نوعی نماینده انسان‌هایی است كه از دید عقلانی و فلسفی به جنگ و وقایع آن می‌نگرند، دو كشیش و دختری كه هریك نماینده قشرهای خاصی از مردمی كه هریك به نوعی با جنگ درگیر شده‌اند ، شكل می‌گیرد.

چاپ نهم تا سیزدهم« شطرنج با ماشین قیامت» به تازگی به دلیل نیاز بازار کتاب تجدید چاپ شده است. این كتاب در 342 صفحه به شمارگان2200 نسخه در هر چاپ و با قیمت 47٠٠ تومان به چاپ رسیده است  .

حبیب احمدزاده نویسنده این رمان در  جلسه ای که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شده، درباره نام کتاب گفت: برای دستیابی به مفهوم آن باید داستان را خواند و این خود داستان است که مفهوم رسانی کرده و علت نامگذاری را به مخاطب و خواننده می رساند.

برای دستیابی به مفهوم آن باید داستان را خواند و این خود داستان است که مفهوم رسانی کرده و علت نامگذاری را به مخاطب و خواننده می رساند.

وی درباره نوع نگارش و ماجراهای داستان اظهار داشت: هر نویسنده برای خود یک شکل نگارشی دارد. مانند یک تصادف در خیابان که هر شخص از آن برداشت شخصی خود را دارد. یکی راننده را مقصر می داند و دیگری عابر را که مجروح شده است. اگر در آبادان از ماجراهای این داستان بپرسید همه آن را یک مسئله عادی و ساده تلقی خواهند کرد. چراکه برای آن ها این مسائل عادی بوده است. آنچه مرا به نوشتن این داستان وادار کرد، نامه آخر کتاب بود.

حبیب احمد زاده

احمدزاده اظهار داشت: قهرمان داستان درگیر سه ماشین است. یکی ماشین قیامت که باید با آن بجنگد دوم ماشین غذا که از آن متنفر است و دیگری ماشین سرگرد که عاشق آن است و به آن نمی رسد. او در این مثلث گیر کرده است. در بسیاری از صحنه های داستان این مثلث را می بینیم. این آدم وظیفه دیده بانی دارد و کارش ذهنی است. بالای برج دیده بانی نشسته و با ذهن و فکرش کار می کند. در واقع جنس یک دیده بان از جنس یک فرمانده است.

گفتنی است رمان « شطرنج با ماشین قیامت» برای اولین بار در سال 84 به چاپ رسید و در این مدت مورد توجه بسیاری از منتقدان و کارشناسان قرار گرفت . این کتاب با ترجمه « پال اسپراکمن» در آمریکا نیز منتشر شده است .

« شطرنج با ماشین قیامت» تا کنون جایزه بهترین رمان جایزه ادبی اصفهان در سال 1385، بهترین رمان دفاع مقدس جایزه کتاب سال شهید غنی پور در سال 1385، تنها رمان تقدیر شده کتاب سال دفاع مقدس در همین سال ،کاندیدای نهایی کتاب سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات کشور در سال 85 ،کاندیدای نهایی بخش رمان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و همچنین کاندیدای نهایی کتاب سال زرین قلم در سال 85 را از آن خود کرده است.

 

این کتاب از دید بسیاری از کارشناسان در زمره بهترین رمان های دفاع مقدس که در سال های اخیر نگاشته شده است ، قرار دارد.

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )
قبلی  
1 
  بعدی
صفحه 1 از 1